De NVRA verwelkomt Ed Meester als nieuw lid
Hoe balanceer je tussen de lijn van betrokkenheid en onafhankelijkheid? Wat is een goede keuze, heb je alle opties goed in beeld? Moet je een ander vragen of mag je op eigen oordeel vertrouwen? Moet je een klant een richting op helpen of laat je het meer aan de klant over om te beslissen?
Afkomstig uit een hardwerkend middenstandsgezin in Oost Groningen altijd als ondernemer actief, met als rode draad een eigen adviespraktijk, aangevuld met ondernemende en zakelijke avonturen. Ik word gedreven door nieuwsgierigheid, passie en ondernemingszin.
In 1998 gestart met de aankoop van een incasso-praktijk heb ik me doorlopend doorontwikkeld en ben doorgegroeid tot inmiddels doorgewinterd adviseur die veel bezig is op het kruispunt van afspraken; zowel bij het maken van afspraken of om moeilijkheden op te lossen wanneer afspraken niet tot het beoogd resultaat geleid hebben.
Moeilijkste vraag om te beantwoorden bij een introductie als deze is wat ik nu precies doe. Ik houd het er op dat ik probeer mijn klanten te helpen bij de uitdagingen die ze aangaan of die ze overkomen. Ik help -vaak samen met de goede deskundigen uit mijn netwerk- op de manier die het best lijkt in de situatie.
Vaak werk ik voor het ‘betere’ MKB en vermogende partijen. Wat ik daar allemaal voor doe varieert enorm en de belangen ook. Vrijwel altijd ben ik de vertrouwenspersoon voor de ondernemer(sfamilie) en gaan we gezamenlijk aan de slag. Altijd kijk ik welke positie ik in wil nemen en op welk niveau. De ene klant blinkt er in uit om op hoog strategisch niveau beslissingen te nemen en dan help ik om uit te voeren, waar de andere klant behoefte heeft aan een visie en hulp in de strategische koers. Of, er zijn gewoon zaken die plat en eenvoudig afgehandeld moeten worden, bijvoorbeeld omdat er een overeenkomst op papier moet of een debiteur de rekening niet betaalde.
Centraal staat altijd om met een goed humeur, creatief, open en pragmatisch oplossingsgericht te blijven communiceren met goede manieren in oprechte beleefdheid. Denken in hoofdzaken, kort en duidelijk samenvatten en winnen hoeft niet te betekenen dat een ander verliest of het onderspit moet delven. Uiteindelijk is elke partij gebaat bij een oplossing.
Ik vond het een goed idee om bij de volgende fase van mijn adviespraktijk aansluiting te zoeken bij een beroepsgroep en de NVRA spreekt me erg aan. Ik kijk er naar uit om bij gelegenheid kennis met de NVRA collega’s te maken, en misschien waar mogelijk samenwerking te vinden om klanten zo goed mogelijk te helpen.